Tuesday 19 August 2014

Boktankar: Tegelstenar

Jag har märkt att jag ofta drar mig för att läsa riktigt långa böcker, så kallade "tegelstenar"/böcker med cirka 500+ sidor. Antagligen hänger det ihop med min envishet när det gäller att faktiskt läsa ut böcker jag påbörjat. Jag tror jag är rädd att påbörja en riktigt lång bok och upptäcka ett par hundra sidor in att den inte alls är något för mig och sedan vara "fast" i den boken, med flera hundra sidor kvar att läsa. Med kortare böcker är det ju i alla fall inte lika många sidor att ta sig igenom om man nu skulle hamna i den situationen.

Givetvis finns det ju inget som säger att jag faktiskt måste läsa ut en bok om jag upptäcker att jag inte gillar den, men jag vill ändå läsa ut böcker. Det känns bara bättre på något sätt.

Hursomhelst tror jag att jag måste försöka överkomma denna "rädsla" för tegelstenar, för det finns en hel del långa böcker jag vill läsa, som verkar jättebra, och som säkert är det också. Här är bara några exempel från min TBR-lista:
- Les Miserables av Victor Hugo
- The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
- A Song of Ice and Fire-serien av George R R Martin
- War and Peace av Leo Tolstoy

Så ja, jag kanske ska försöka ta tag i någon av dessa snart?

♥, ...

No comments:

Post a Comment