Wednesday 20 January 2016

Recension: Simon och ekarna av Marianne Fredriksson




















Men än kunde han höra hur det sjöng i den stora kronan, vemodigt och förebrående. Då tog han till våld och dängde den runda stenen, som han sparat så länge i byxfickan, rakt in i stammen.” 
― Marianne Fredriksson, Simon och Ekarna
Titel: Simon och ekarna
Författare: Marianne Fredriksson
Utgivningsår: 1985
Språk: Svenska
Beskrivning: Simon Larsson växer upp någonstans mellan Långedrag och Nya Varvet i ett Göteborg som präglas av kriget. Simon har judisk härkomst, men har adopterats av en arbetarfamilj. Fadern är socialdemokrat, arg och stark, men familjen domineras av moderns trygghet och värme. Trots en kärleksfull tillvaro känner sig Simon annorlunda och utanför, både på grund av sin härkomst men även sitt läsintresse. Trots föräldrarnas invändningar satsar han på skola och utbildning, och där hittar han en nära vän i Isak Lentov, vars liv kommer att vävas samman med Simons.

Det här är ytterligare en bok som legat oläst på min hylla i flera år. Jag såg filmen när den kom ut för ett par år sedan och eftersom jag tyckte väldigt mycket om den så ville jag gärna läsa boken också. Av olika anledningar blev det inte av förrän nu.

Tyvärr tyckte jag inte alls lika mycket om boken som filmen, vilket är ganska ovanligt för mig. Det är ju samma berättelse, så jag tror helt enkelt att det hade att göra med hur boken var skriven. Men jag gillar ändå själva berättelsen och det var kul att läsa en bok som utspelar sig i min hemstad och så en bild av hur det var att leva här under första halvan av 1900-talet. Det är intressant att se hur mycket som förändrats och att det samtidigt ändå finns likheter.

Betyg: ✮✮✮

No comments:

Post a Comment